09-08-14

Pornó és messiás


A címválasztásnál a bőség zavarával kellett küzdeni, mivel ezen írás lényegét egyaránt összefoglalná az EUROMOCSOK DEBRECENBEN, GYALÁZAT A CÍVISVÁROSBAN, LIBERÁLIS DIKTATÚRA vagy éppen a TÁMOGATOTT ANTIKULTÚRA cím is. A lényeget mégis minden elfogultság nélkül a pornó és messiás szópár fejezi ki leginkább. Az egymástól igencsak távoli fogalmak úgy kerültek össze, hogy a debreceni Modem-ben egyszerre látható (mintegy augusztus 20-i ajándékként, „Szent Istvánkor" avagy az „új kenyér ünnepén") két kiállítás, melyek a Kis magyar pornográfia, valamint a Messiások nevet viselik.

Az egykori cívisvárosban a Modem mellesleg a Kölcsey Központ részét jelenti, nem kevés gyalázatára nemzeti imánk, a Himnusz költőjének. Az épület történetéről csak vázlatosan: elődje, a szintén Kölcsey nevét viselő szocialista kultúrszaurusz, Művelődési Központ természetesen Lenin szobrával volt társítva, az új Kölcsey udvarán pedig volt már Sztálin szobor, a legújabb kiállításán pedig, szintén szocreál jogutódként díszeleg Kósa Lajos (!) debreceni polgármester életnagyságúnál nagyobb (vízfejű vagy mikroagyú?) mellszobra. E tényt némi műtiltakozás kísérte, ami nem volt egyéb, mint tudatos reklámfogás a figyelem felkeltésére. A kiállítás hétköznapokon ugyanis kong az ürességtől, a néhány érdeklődő is leginkább csak a Kósa-fejre kíváncsi. Tényleg ott van, felirata: Kósa Lajos, a név egy ferde vonás után természetesen megjelenik angol fordításban is: Lajos Kósa. Ezt az idegen persze így sem fogja érteni, a helyieknek pedig édesmindegy. Ír erről boldog-boldogtalan, még ha nem is látta a kiállítást, mert a közöltekkel ellentétben „A polgármester" nincs kiírva, egyébként az „Új diktátor" lenne a találó cím. Joggal felvethető a kérdés, hogyan kerül Kósa a Kis magyar pornográfiába, ami e sorok írója szerint egyáltalán nem véletlen, lesz még alkalom ennek a magyarázatára is. Ami ennél fontosabb, a kiállítás valójában magyar nemzetgyalázás, elég csak az egyik leghíresebb Széchenyi idézet megkérdőjelezett kifigurázására gondolni, ami a falon imígyen díszeleg: „Magyarország nem volt, hanem lesz? - LESZNIE KELL". Így lett belőle Esterházy idézet. A pornográfia címválasztás egyébként nem hozott látogatási rekordot, de eddig felháborodást sem, pedig gyöngyös láncokat dugdosó, játszadozó kurvák képe is függ a falon, s hogy az alkotás ne legyen perelhető, a kép címe Magyar ország, két szóba van írva. Így nem a jelenlegi köztársaságra vonatkozik. A kiállítás egyik „csúcsa" a Piss Parlament című alkotás, ami a vizeletben úszó Parlamentet mutatja. A mai politikai életre gondolva, a művész a tisztelt házat akár szilárdabb anyaggal is bekenhette volna, de sem a zavaros vizelet, sem a most javasolt nem való kiállításra. A nemzeti kultúra meggyalázása kapcsán rá kellene jönnünk arra, hogy nem a szomszédos országok nemzetnek nem nevezhető népeinek magyarellenességével kellene annyit foglalkoznunk, hanem észrevenni azt, ami a határokon belül zajlik. Nemzetgyalázás a hazában, most éppen a legmagyarabbnak gondolt Debrecenben. Belül van a gyilkos! A kiállítóterem tetején van még egy Schaár Erzsébet kiállítás is, ami a megnyitó közönségétől eltekintve, szintén nem hozta meg a várt érdeklődést. A teremőrökön kívül alig van látogatója.

Tömegeket vonzott viszont a legújabb kiállítás, a Messiások tegnapi megnyitója, ami a reklámhadjáratnak (a jól szervezett népbutításnak) köszönhető. A hírek szerint ettől remélik a nagy bevételt, mert a kiállítás kimondva is üzlet, 100 milliárd forintra van biztosítva. Ez egyúttal válasz arra a gyakorta emlegetett kérdésre, hogy hová folyik a pénzünk, többek között az antikultúrára. A kiállítás pedig nagy becsapás, ugyanúgy mint a sokat idézett Leonardo kiállítás volt, amelyen mindössze egyetlen szerény karcolat származott a reneszánsz művésztől, a többi installáció volt korunk technikai színvonalán. Mindezeket akkor egy hatalmas mű-ló koronázta, úgymond Leonardo Kolosszusa, természetesen műanyagból, jött is a nép nézni a nagyot... A kiállítás és a becsapás jogfolytonos azzal, ahogyan egy éve Blue noses címmel megnyílt az orosz pornográfia kiállítás, melynek egyik képe, Puskin és Putyin gyújt gyertyát Jézusnak, a mostani alkalmon is látható. Az akkori kiállítás megnyitójának közönsége csak akkor ébredt rá, mire is kapta a meghívót, amikor az orosz művész zárómondatával tessékelte beljebb a gyanútlanokat: Tekintsék meg a mi kis pornográf kiállításunkat. Tehát pornográfiában és szocreál-liberális utóérzésekben eddig sem volt hiány, a mostani Messiások tárlat immár a sokadik a sorban. Ebben a legnagyobb csalás, hogy olyan messianizmust vesz célba, melyben egyaránt messiás Jézus és a diktátorok, feledve azt, hogy az előbbi a földi életből való megváltást, míg a diktátorok a földi paradicsomot, a szociál-kommunizmus diadalát hirdették. A rendezők pedig mindezt azzal az ördögi logikával teszik, hogy valóban neves alkotók (Munkácsytól Rodinig) műveit vegyítik az euromocsokkal, a szado-mazohista videókkal és fotómontázsokkal. Azon a címen, hogy a keresztrefeszítés történetében a test kerül a keresztfára, a hitbeli és szellemi mondandót a kiállítás a test véres naturalizmusával akarja pótolni. Egyetlen példa: egy videoszenvelgésben Szakításpróba címen meztelen férfi (mű)fetrengése után sebet vág combjára, majd rávizel, a fájdalmat önmagának okozza, ami semmiképp nem lenne társítható a keresztrefeszítés körülményeivel. A sebet ezután össze is varrja. Ebben és a szívenszúrásokban a kiállítás természetesen nem mellőzi az olcsó technikai trükköket. Aki pedig a felboncolt belszervekben vérfürdőző férfiaktokat nézi, mielőtt halottgyalázás miatt háborodna fel, észre kell vennie: a „megpróbáltatások" díszletei állati tetemek. Megtörténik az emberi test bemutatása is, részben anatómiai tanulmánynak álcázva, de halottak két méteresre nagyított fejeivel is, melyek a mérgezettet, a megégettet vagy éppen a fulladásos halált ábrázolják. Ami mindennapos lehet az orvosi gyakorlatban, azt most ünnepi öltözetben és a kézben a nyitófogadás pezsgős poharával lehet csodálni.

Pornó és messiás, jelenleg a pornográfia került művészi magaslatba, (talán ezért épült a Kölcsey, közpénzen, a közízlés rombolására), a jézusi megváltás gondolatát pedig ugyanezen intézmény süllyeszti a mélybe. Mindezek annak a liberalizmusnak a legvadabb hajtásai, melynek lényege az elvakult nemzetellenesség, a hagyományok megcsúfolása, a keresztényellenesség, humanizmus képében az antihumanizmus. Ebben az a szánalmas, hogy Hermann Nitschnek Bécsben és Budapesten már botrányt kavaró alkotásai most akadálytalanul vonulhattak be Debrecenbe, a már említett Kölcsey Központba. Az eredeti Nitsch „alkotások" immár negyedszázadosak, tehát igencsak késéssel érkeztek, de amin a „Nyugat" már túl van, az itt, a magyar Alföldön még rombolhat. Annak ürügyén, hogy a kiállításon valódi remekművek is vannak, most Debrecenben művészileg silány, romboló, a témából gúnyt űző művek is becsempészésre kerültek. A kiállítás meghívóját egyébként osztották a Nagytemplomban, felkarolta a hivatalos magyar média is. A megnyitón jelen volt maga Bölcskei Gusztáv, református püspök, Pajna Zoltán alpolgármester és még sokan mások. A kiállítás akár meg is bukhat, Gulyás Gábor liberál-marxista filozófus-igazgatóval együtt, aminek további politikai vonzatai is lehetnének. Ellenkező esetben a tudatlanság vámszedői a borsos belépődíjakból akár sokmilliós hasznot tesznek zsebre, az egyébként felmérhetetlen kultúrgyalázat mellett.

Rovat: Debrecen